jeg våkner i Oslo, jeg bader i Oslo
av Jan Wilsberg
Byen er i bakhodet
selv når jeg hviler.
Hver dag bader jeg
i dens masser av stadig nye fremmede.
Det begynner i oppgangen;
akkurat nå er annen og tredje etasje forlatt,
og det kjennes bare avklart og godt.
Her står vi hverandre ikke nærmere
enn kapteiner på hvert sitt romfartøy
langt utenfor Pluto.
Det fortsetter i veien utenfor,
den lange Traverveien
som snor seg fra Tonsen kirke
nedover mot gresslettene ved Disengrenda,
der Roy Jacobsen gikk
i sine tenåringssko.
Aldri de samme ansiktene,
verken nedover eller oppover.
Det er som å leve som gjest
i en by i Tyskland.
Alt er upheaved, tenker jeg.
Hele byen er kastet opp i lufta
slik en gressmatte virvles opp
av en jordfreser.
Jeg står som ved enden
av en lang rutsjebane i et badeland,
og ut av fossen stormer daglig nye ukjente
som ikke fester seg i minnet.
Det er ikke lenger helt sant
det kjempen Konrad Nordahl sa
på Foss realskole i 1966,
da en elev fryktsomt svarte 'ja'
på hans spørsmål: er Oslo en storby?
'Nei', svarte den myndige læreren
i lagerfrakk, fra hvis lommer
det alltid raslet i nøkler -
'den er en kjempestor småby'.
I Randers finnes ennå leiegårder
med indre gårdsrom
der alle kjenner alle,
og der enhver vet at mannen
på venstre side i fjerde
er talsmann for Folkebevegelsen mod EU
og Arbejderpartiet Kommunisterne.
I Århus finnes nyere strøk
med boligblokker, nær Thors Bryggeri
eller fruktbarhetsklinikken Ciconia,
der leietagerne har bodd i årtier
og nøyaktig vet hvor naboen arbeider,
om han er skilt
og når han kommer tilbake fra ferie.
Men alt det er slutt i Oslo.
I kaskader har de fosset inn,
innflytterne fra fjord, bygd og øy,
så de til sammen overgår i tall
dem som er født i byen.
Innvandrerne, flyktningene og lykkejegerne
er legio som i De Forente Nasjoner;
aller nederst den permanente kontingenten
med tiggerkrusene fra Romania,
som aldri vil vende hjem
da de ingenting har å vende hjem til.
Aldri før har byens gater, plasser og torg
vært mer overbefolket av tiggere.
Alt er lemfeldig, skjedd på måfå,
som om ingen har styrt byen.
Byen som eier bildet Skrik,
er selv blitt et lydløst skrik.
Oslo er blitt en femtenderangs parodi på New York,
et billig, skittent og tarvelig tivoli.
Ukjente som ikke aner hvem de andre er,
skal ustanselig pælmes ansikt til ansikt
inn i overfylte busser på vei
mot sine hjem i utkantene.
Det skal ikke bare fortsette;
det skal bli mer,
og det skal bli stadig verre.
Østbanehallen, den 9.september 2012
(fra manuskriptet til "Gjenfødelsen")